Winnaars van vijfde editie ‘Renew the Book’

De ‘AI-Boeken‘ van Maven Publishing en ‘Besties‘ luisterkaarten zijn tot winnaars gekroond van de vijfde editie van Renew the Book. ‘Hebban in de Klas’ kreeg de Pioniersprijs.

Renew the Book is het innovatieprogramma van de Groep Algemene Uitgevers. Dat is de belangenorganisatie van de Nederlandse boekenuitgevers van literatuur, kinderboeken en non-fictie. De uiteindelijke winnaars zijn gekozen door een vakkundige jury.

(beeld: Besties)

Die jury ziet Besties als ‘een innovatieve bruggenbouwer’. “Het stimuleert de fantasie van kinderen, het vermindert schermtijd en het verbindt audio aan retail. Het is een enorm slimme vinding. De Besties zijn figuurtjes die op de telefoon staan en het luisterboek activeren. Ze worden gemaakt van karton. Daardoor is er een betaalbaar, milieuvriendelijk en snel leverbaar product gemaakt.’

“Ook leidt het bij de jonge kinderen tot minder schermtijd. Het helpt hen te verleiden in de magie van verhalen, en is het een innovatie waar ook de boekhandel profijt van heeft. Besties zien er goed verzorgd uit, en is een zeer makkelijk toe te passen idee.”

‘AI doet razendsnel zijn intrede in het boekenvak’

Het juryrapport schrijft over de ander winnaar ‘AI-Boeken’: “AI doet inmiddels razendsnel zijn intrede in de wereld, ook in het boekenvak. AI-Boeken is een oplossing die het mogelijk maakt om via een andere tool (Whatsapp) vragen te stellen aan, te chatten over het boek, mét het boek. AI-Boeken is als product of dienst gelanceerd als nieuwe verschijningsvorm van een boek een herdefiniëring.”

“Er is zeer zorgvuldig nagedacht over alle zaken die voor boeken ook gelden, zoals auteursrechten, schaalbaarheid, marge, co-creatie, en het creëren van engagement met de lezer.”

Pioniersprijs

De jury vindt het initiatief van Hebban in de Klas een ijzersterk antwoord op de worsteling van het onderwijs om op een constructieve en leuke manier aandacht te schenken aan het lezen van boeken. Hebban in de Klas jaagt peer-to-peer inspiratie en motivatie op een creatieve manier aan. Die past bij deze tijd en de beleveniswereld van de jongeren. Dat is de doelgroep die in de toekomst de klanten worden van het boekenvak.”

“Hebban zit als online boekenclub vol met slimme toepassingen. Die zullen naar mening van de jury echt resoneren bij de lezers, zoals challenges, en het kunnen zien wat klasgenoten lezen.”