Quest viert 20-jarig bestaan
Het populairwetenschappelijke tijdschrift Quest bestaat 20 jaar en is aan een vrolijke restyling begonnen. Lezers ontvangen een opgefrist tijdschrift in de bus en online krijgen leden nieuwe digitale mogelijkheden om Quest-inhoud tot zich te nemen.
Om de introductie van het tijdschrift in 2004 kracht bij te zetten, stond op een aantal covers van het eerste nummer ‘2de druk’, vertelt uitgever Hearst. “Een geintje natuurlijk, maar het werkte wel: Quest nummer 1 was na een week of drie uitverkocht.”
Dat succes bleef. “Quest groeide uit tot het grootst populairwetenschappelijke merk van Nederland. Nu, 20 jaar later, maken we ons klaar voor ons derde decennium. En nee, dat betekent niet dat de papieren Quest verdwijnt. Die blijft opgefrist gewoon eens in de vier weken verschijnen.”
Online gaat de frequentie waarmee de makers nieuwe inhoud brengen wel flink omhoog: de website wordt meer en meer een dagelijkse bron voor wetenschappelijk nieuws. “Betrouwbaar, en inhoudelijk goed te snappen. De noodzaak daarvan is sinds 2004 alleen maar toegenomen”, stelt hoofdredacteur Bram Mullink. “Het blad heeft een prachtige en succesvolle historie. Nu is het tijd Quest ook klaar te maken voor de volgende 20 jaar met nieuwe manieren van digitaal lezen.”
Het feestnummer ligt vanaf 7 maart in de winkel. “Met aandacht voor 2004, het heden en 2044, maar ook voor tijdloze artikelen.”