Print favoriet advertentieplatform voor Nederlandse consument

Marktonderzoeker Kantar onderzocht de advertentievoorkeuren van consumenten en marketeers wereldwijd. De globale Top-5 lijstjes bestaan voornamelijk uit digitale media, maar de Nederlandse consument blijkt toch vooral ook print te waarderen.

Vakblad Adformatie dook in de cijfers van het Kantar Media Reactions 2023 rapport. Voor marketeers bestaat de top-vijf van voorkeursplatformen naast YouTube uit Google, Instagram, TikTok en Spotify. De top-vijf van consumenten wereldwijd is als volgt: Amazon, Google, TikTok, Instagram en Spotify. “De nummer-een-positie van YouTube volgens marketeers staat in schril contrast met de waardering van consumenten wereldwijd, want het platform komt niet in hun top-vijf voor”, merkt Adformatie op.

“Kantar zegt dat de waardering van de Nederlandse consument erg verschilt. Kantar kom uit op de volgende top-vijf: Financieel Dagblad, VT Wonen, Elle, Flow en Veronica Magazine. Een toplijst die volledig bestaat uit merken met een oorsprong in print dus”, aldus Adformatie.

Financieel Dagblad is het favoriete mediamerk van Nederland (beeld: Kantar)

“Kijken we naar de mediakanalen, dan bestaat de Nederlandse toplijst naast de bioscoop en gesponsorde evenementen ook uit Point of Sale (POS, derde plaats), tijdschriften en out-of-home”, noteert Adformatie verder.

Lees het volledige artikel op Adformatie.