Omzetgroei bij dagbladen

De Nederlandse dagbladen boekten in 2022 een lichte omzetgroei. Volgens brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia leidden “stabiele inkomsten uit de lezersmarkt en omzetgroei op de advertentiemarkt” tot dit resultaat.

Uit het Jaarverslag 2022 van NDP Nieuwsmedia blijkt dat de lichte omzetstijging is terug te zien bij zowel kleine, middelgrote als grote titels. “De grote titels behaalden in 2022 gemiddeld 1,1 procent meer omzet. De middelgrote dagbladen realiseerden een toename van gemiddeld 1,3 procent. De kleine titels kwamen uit op een toename van gemiddeld 1,1 procent.”

Dagbladen van DPG Media (ter illustratie. Beeld: DPG)

De lezersmarkt bleef volgens NDP Nieuwsmedia de belangrijkste component in de omzet van dagbladen: het aandeel kwam in 2022 uit op 78 procent van het totaal. “De digitale producten voor de lezersmarkt deden het goed en realiseerden een omzetgroei van 23 procent. Het gaat hierbij om abonnementen op de digitale versie van de krant en op premiumartikelen. De groei zorgde voor volledige compensatie van de teruglopende omzet uit printuitgaven (-3 procent).”

Stabilisatie van printadvertenties

De omzetgroei op de advertentiemarkt valt op, stelt NDP Nieuwsmedia: “Met ruim 4 procent groei was dit resultaat gunstiger dan de jaren voor de pandemie. Hoewel met name de digitale omzet in 2022 hard groeide, is ook de stabilisatie van printadvertenties positief. In het vorige decennium nam de omzet uit printadvertenties nog jaarlijks af.”