Nieuw bereiksonderzoek buitenreclame
De buitenreclamebranche lanceert een nieuw bereiksonderzoek: ‘BRO Next’. Met het nieuwe onderzoek krijgen Out of Home (OOH) exploitanten, adverteerders en mediabureaus op zeer gedetailleerd niveau inzicht in het bereik van ruim 57.500 reclameobjecten van de tien deelnemende exploitanten.
BRO Next kent volgens de initiatiefnemers een groot aantal verbeteringen ten opzichte van het vorige buitenreclame-onderzoek. “Het meest in het oog springt de veel hogere granulariteit in data. Die omvatten veel meer en beter gemeten volumes en verplaatsingen van personen. Ook het detailniveau kent een zeer hoge fijnmazigheid.” Voor digital OOH zijn nu per scherm op uurniveau bereik en contacten vast te stellen.
De rijkere datastroom zorgt voor een betere planningsoutput voor OOH, schrijft branchevereniging Outreach. “Adverteerders en bureaus kunnen op een zeer gedetailleerd niveau hun campagnes in te plannen op allerlei doelgroepen. Daarbij komt dat er meer exploitanten participeren in het nieuwe BRO.”
Het bereiksonderzoek is in handen van een drietal partijen met verschillende expertises: Dat.mobility, Ipsos OOH en ISBA. Dat.mobility levert de verkeersvolumes voor auto, fiets, openbaar vervoer en voetgangers. Het Nederlands Verplaatsingspanel (NVP) levert van 20.000 respondenten de profielgegevens en hun verplaatsingsgedrag. Door de verkeersvolumes en de paneldata te combineren ontstaat een volledig beeld van de dagelijkse mobiliteit van de Nederlandse bevolking.
Henriette van Swinderen is namens de binnen bvA verenigde adverteerders blij met het nieuwe BRO. “Het nieuwe onderzoek naar buitenreclame is een enorm waardevolle toevoeging aan de bestaande bereiksonderzoeken. We streven er allemaal naar om doelgroepen effectief te bereiken, op schaal en in de juiste context, maar door de sterke mediafragmentatie wordt dat steeds lastiger. Dankzij de verfijnde gegevens en het grotere aantal doelgroepen en deelnemende exploitanten van het nieuwe BRO zijn we in staat om sterk verbeterde OOH-plannen te creëren.”