Magazinemerken bereiken miljoenenpubliek

Magazinemerken bereiken met hun print en digitale uitgaven (web + app) maandelijks 77 procent van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder. Dit zijn 11,6 miljoen mensen, stelt MMA op basis van de NMO Print & Merken Monitor (NPMM).

Resultaten uit het onderzoek laten volgens brancheorganisatie MMA zien dat er nog steeds veel printmagazines worden gelezen. “Met de printedities wordt 63 procent van de Nederlandse bevolking (van 13 jaar en ouder) bereikt. Gemiddeld lezen Nederlanders 20 nummers per jaar. Vrouwen en 50-plussers lezen naar verhouding veel printmagazines.”

Libelle heeft het grootste mediabereik (packshot beeld: Libelle)

Top 5 magazinemerken

MMA stelde ook de top 5 samen van magazinemerken met het grootste merkbereik (print + digitaal). Op nummer 1 staat Libelle (4,3 miljoen), gevolgd door LINDA. (3,7 miljoen), Flair (2,8 miljoen), Veronica Superguide (2,3 miljoen) en Margriet (2,3 miljoen). MMA licht toe: “Het merkbereik geeft het aantal mensen weer dat een merk binnen 1 maand minimaal 1x heeft gelezen, ongeacht of dit op papier of digitaal (netto bereik) is. Kortom: het maandbereik van totale print en digitale merken.”

“Bij diverse magazinemerken is het digitale bereik groter dan het printbereik, bij sommige magazinemerken ligt de hoogte van het bereik dicht bij elkaar of is het printbereik groter. Een hoog print dan wel online bereik hangt samen met doelgroep, onderwerp en functie. Printversies zorgen voor ontspanning, vermaak en een moment voor jezelf, online gebruik van magazines is meer gericht op actualiteit (up-to-date blijven), meer over een onderwerp leren en tijd doden.”