Lokale uitgevers profiteren van groei ‘digital advertising’

De digital-advertising bestedingen zijn in 2022 met 13 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,5 miljard euro aan digitale advertenties. Ondanks die stabiele groei was het groeipercentage aanzienlijk lager dan aanvankelijk werd verwacht, stelt brancheplatform VIA.

De Digital Ad Spend Study 2022, die Deloitte in opdracht van VIA uitvoerde, wijt de achterblijvende groei vooral aan de ‘onrustige economie’. Ook voor volgend jaar verwachten de onderzoekers een soortgelijke, stabiele groei. Die groei komt dan met name “door relatief nieuwe advertentievormen als retail media, Digital Out of Home (DOOH) en Digital Audio”, aldus VIA.

Groei van digitale buitenreclame (DOOH). Beeld: VIA

“DOOH heeft dit jaar het grootste groeicijfer. Met een groeipercentage van 44 procent overtreft DOOH bijna de traditionele out of home-uitgaven”, schrijft VIA. “Retail media wordt door veel marketeers genoemd als een van de meest veelbelovende nieuwe advertentiecategorieën in het ecosysteem. Ondanks de nog relatief lage bestedingen is het een van de grootste groeigebieden (+42 procent). De toenemende interesse in retail media komt volgens de respondenten onder andere door de mogelijkheid om te adverteren naast het point of sales.”

Groei van lokale online spelers

Saskia Baneke, directeur VIA, denkt dat er mogelijk een kantelpunt in de markt is bereikt: “Het ziet er naar uit dat er een andere dynamiek ontstaat. De groei van lokale online spelers, branded content, de toename van addressability van traditionele (vaak lokale) kanalen en retail media heeft ervoor gezorgd dat concurrentie [voor dominante globale spelers] nu uit de lokale breedte komt.”