Jubileumeditie 100-jarige Radio Times
‘s Werelds oudst omroepgids, de Britse Radio Times, bestaat honderd jaar. Om dat te vieren verschijnt een speciale jubileumeditie van het magazine, met vier verschillende omslagen.
Radio Times werd voor het eerst gepubliceerd op 28 september 1923 met het programmaoverzicht voor zes radiostations, maar biedt tegenwoordig een overzicht van 149 kanalen (86 tv-kanalen en 63 radiostations). Het blijft het best verkochte kwaliteitsweekblad in Groot-Brittannië, met een lezerspubliek van 1,1 miljoen.
De makers zijn overtuigd van een kansrijke toekomst voor het magazine: “We hebben de ontwikkeling van het radiotijdperk gezien, de geboorte van televisie en kleurentelevisie, tot en met de huidige omroeprevolutie en een steeds groter wordende keuze aan inhoud, dienstverleners en manieren om te consumeren. En nu Radio Times honderd jaar bestaat, blijft het relevanter dan ooit. Met meer keuze dan ooit is er juist nu een grote behoefte aan deskundige begeleiding voor ons publiek over wat de beste programma’s zijn en waar je die kunt beluisteren en bekijken. Op naar de volgende honderd jaar!”
Ook de omslagen van Radio Times zijn beroemd. Het jubileumnummer krijgt vier verschillende covers, met daarop verschillende Radio Times-logo’s uit de afgelopen honderd jaar: het originele ontwerp uit 1923, het naoorlogse logo tussen 1946 en 1960, het langstlopende logo dat van 1972 tot 1994 op de voorpagina stond, en het huidige logo uit 2004.
(beeld: Immediate Media)