Digitale krant bereikt jongere doelgroep

De digitale krant is de afgelopen jaren sterk in populariteit gestegen. Inmiddels bereikt het medium dagelijks ruim een miljoen lezers. NDP Nieuwsmedia liet onderzoek doen naar het bereik en de impact van de digitale krant.

De digitale krant wordt vaak door jongere doelgroepen gelezen, aldus brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia. “Dat is vooral het geval bij lezers die alleen de digitale versie lezen. Het uitsluitend lezen van een digitale krant komt het meest voor onder 13-35-jarigen.”

Uit het door Ipsos uitgevoerde onderzoek blijkt dat de digitale lezers relatief hoog zijn opgeleid en deel uitmaken van alle sociale klassen. “De digitale lezer is verder een fervent internetgebruiker. De printlezer kiest vaker voor traditionele media zoals TV en radio.”

Aandachtig lezen

De gedrukte krant staat bekend als een medium dat intensief wordt gelezen. De digitale krant doet daar niet veel voor onder, aldus het onderzoek. “De lezer trekt doordeweeks 22 minuten voor de digitale krant uit. In het weekend is dat een half uur. Ook het aantal gelezen pagina’s van de digitale uitgave is aanzienlijk; ruim zes op de tien lezers bekijken op zijn minst de helft van de pagina’s.”

Digitale kranten (beeld: NDP Nieuwsmedia)

Adverteren in digitale kranten

De houding van lezers ten opzichte van advertenties in de digitale krant is positief, stellen de onderzoekers: “De digitale lezers vinden net als de printlezers de reclame-uitingen passen bij de krant.”

De digitale krant wordt aandachtig gelezen, maar minder intensief dan de gedrukte krant. Het opmerken van advertenties wijkt volgens het Ipsos-onderzoek echter niet significant af van de gedrukte editie: “Als de pagina eenmaal door de lezer geopend is, is de kans om de advertentie te zien bij beide dragers even groot.”