Dag van de Huis-aan-huiskrant

Op 1 juli is het de ‘Dag van de huis-aan-huiskrant’. Met een wekelijkse oplage van ruim 5 miljoen exemplaren is de huis-aan-huiskrant een onmisbaar massamedium in Nederland. “Het is de verbindende factor in de lokale samenleving”, stelt de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP).

“Op de Dag van de Huis-aan-huiskrant zetten we onszelf in het zonnetje en vertellen we graag over het belang van een onafhankelijke lokale krant, die doordringt in de haarvaten van de samenleving”, zeggen Jolanda de Rijk en Niels Ackermans, de onlangs aantreden duovoorzitters van de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP).

Huis-aan-huiskranten van Rodi (beeld: Rodi)

“Doordat de krant gratis op de mat valt, hoef je er als lezer niet naar op zoek. Met dit huis-aan-huisbereik weten lokale kranten meer inwoners te bereiken dan dagbladen, radio- en tv-kanalen. Daarnaast zien we dat het digitale bereik groeit dankzij de toevoeging van nieuwsbrieven en apps.”

“Op de Dag van de Huis-aan-huiskrant ligt de nadruk op de kracht van lokale nieuwsmedia. Naast de ‘klassieke’ papieren krant is de online krant in allerlei verschijningsvormen in opmars. Ooit zijn we besmet geraakt met het drukinktvirus, nu stroomt ook glasvezel door onze aderen.”

Bereik in cijfers

Uit cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) blijkt dat huis-aan-huiskranten – een massamedium – intensief worden gelezen. Vrouwen (52 procent) pakken de krant het vaakst en van 50 procent van onze lezers (m/v) ligt de leeftijd tussen de 35 en 64 jaar.

Nog een paar feitjes:
• 77 procent van de lezers doet dagelijkse aankopen
• 79 procent heeft interesse in lokale evenementen en activiteiten
• 75 procent van de lezers leest de krant vanwege het gemeentelijke nieuws/aankondigingen

Grote belangstelling is er ook voor lokale sport- en/of cultuur (68 procent). Daarnaast is 40 procent van de lezers hoog opgeleid en pluist ruim de helft (58 procent) de krant tenminste voor driekwart (of meer) uit.